Fékek

Fékek

A megfelelő fékhatást a különböző kézifék, lábfék és mágnesszelepek mellet ABS szenzorok és ABS elektronika biztosítják.


- Lábfék-szelepek: Feladatuk a járművezető által vezérelve az üzemi fékkörök működtetésével a jármű fékezése.

- Fékkamra: A primer, illetve szekunder teret egy vászonbetétes gumimembrán választja el. A primer térbe juttatott sűrített levegő a membránt a szekunder tér irányába elmozdítja, és egy tányéros rudazat segítségével a kerék-fékszerkezetet működésbe hozza. Alkalmazása: üzemi fékrendszer. Gyakori méret: 16”, 20”, 24”.

- Kézifék-szelepek: Feladatuk a jármű álló helyzetben történő rögzítése. Az üzemi fékkörök meghibásodása esetén vészfékezésre is alkalmas.

- Kombi henger (rugóerő-tárolós fékhenger): A fékkamra és a rugóerő-tároló henger összeépített változata. A fékkamra az üzemi fékrendszert hivatott működtetni, míg a rugóerő-tárolóban lévő spirálrugó ereje biztosítha a rögzítőfék működését.

- Légrugó-szelepek: Feladatuk légrugó alkalmazása esetén a jármű terhelésétől függően a légrugóban lévő levegő nyomásértékének szabályozása.

- Nyomáshatároló szelepek: Feladatuk a megfelelő nyomásértékek behatárolása az üzemi nyomásértéktől alacsonyabb nyomást igénylő részegységek számára.

- Relészelepek: A munkahengerek közelébe helyezik el őket, ezért pneumatikus vezérléssel tudják biztosítani a fékezéshez szükséges mennyiségű és nyomásértékű levegőt. Ezzel nagy mértékben lehet csökkenteni a fékezési késedelmet.

- Fékerő-szabályzó: A jármű terhelésétől függően különböző sűrített levegő nyomást biztosít a kerék-fékszerkezetek működéséhez.

- Pótkocsi vezérlőszelepek: A vontatójárműveken vannak elhelyezve, azok fékezésével összhangban végzik a pótkocsik fékezésének vezérlését.

- Pótkocsi fékezőszelepek: A pótkocsikon vannak elhelyezve, a szerelvény fékezése során biztosítják a pótkocsi fékezését. A szerelvény szétválasztása esetén az álló helyzetben történő rögzítést is biztosítják.

- ABS elektronika: Az ABS szenzorok által közvetített információ alapján vezérli az ABS mágnesszelepet, hogy milyen mértékű nyomás érkezzen a fékező munkahengerekbe, ezzel megakadályozza fékezés közben a kerekek megcsúszását.

- ABS szenzorok: A futóműre felszerelve a póluskerék segítségével érzékelik a kerék forgási sebességét, illetve a forgási sebesség változásait. Ezeket a jeleket továbbítják az ABS elektronikájának, ami vezérli a mágnesszelepek működését.

- Mágnesszelepek: A szelepekbe elektromágnesek vannak integrálva, melyek vezérlésével működtetik a szelepeket.

- EBS modulátorok: Az elektronikus fékrendszerek esetén vezérlés alapján biztosítják a kerék-fékszerkezetek működéséhez szükséges különböző nyomásértékeket. (1, illetve 2 körös megoldások)

- ELC szelepek: Elektronikus fékrendszerek esetében elektronikus vezérléssel biztosítják a szükséges fékszabályzást.

- ECU vezérlések: Az elektronikus fékrendszerek esetén az elektronikus vezérlőegység, szenzorok (jeladók) által közvetített adatok alapján beavatkozik az egyes részegységek működésébe.

- Tárcsafék féknyergek: A kerék fékszerkezet a kerékagyra szerelt féktárcsából és a futóműre szerelt féknyeregből áll. A féknyergek úszónyerges kialakításúak. A működtető fékkamra felszerelésétől függően megkülönböztetünk axiális-, illetve radiális kivitelt. A fék utánállítás automatikus.

Típusai: első generációs SB osztott házas nyeregszerkezet, második generációs SN monoblokkos nyeregszerkezet.


Az SB5…/ SN5… könnyű tehergépjárművek számára 17,5“- os keréktárcsa átmérőhöz.

Az SB6…/ SN6… közepes tehergépjárművek számára 19,5“- os keréktárcsa átmérőhöz.

Az SB7…/ SN7… nehéz tehergépjárművek számára 22,5“- os keréktárcsa átmérőhöz.


Az SK7… speciális kialakítás a pótkocsi alkalmazás számára.


- Kipufogó fék: Használatakor a pneumatikus kapcsolószelep és a munkahenger segítségévela befecskendező szivattyút „null-töltésre” állítja, és a kipufogó csőben külön munkahengert működtetve a kipufogó-gáz áramlását egy beépített pillangószeleppel elzárja.

- Munkahengerek: Sűrített levegővel működtetett pneumatikus hengerek, például kerék-fékrendszert működtető munkahengerek pótkocsikon, töltés-lehúzó munkahengerek, stb.

- Kuplung rásegítők: A hidraulikus munkahenger működtetését a sűrített levegő igénybevételével segítik.